Είκοσι χρόνια χωρίς τον Μάνο

xatzidakis 001«Θέλω να απαλλαγώ από όλες τις εφήμερες και μάταιες απολαύσεις που με έδεναν τόσο καιρό με το χώμα, με τη γη και να πετάξω προς το θάνατό μου. Ίσως πετώντας προς Αυτόν, θυμηθώ τον ξεχασμένο μου προορισμό… την πορεία μου προς τα άστρα. Άδειος και ολόφωτος».

Έτσι, λοιπόν ο Μάνος Χατζιδάκις ανέβηκε στην πολυπόθητη «Οδό των ονείρων του» στις 15 Ιουνίου του 1994.
Κατά γενική ομολογία ένας μεγάλος καλλιτέχνης, ποιητής, μουσικός, βαθύτατα λαϊκός, ίσως τελικά ένας από τους πιο ασυμβίβαστους δημιουργούς της νεοελληνικής εποχής.

Μουσικός- Θεατρικός Χατζιδάκις


H  μουσική του παρουσία στο θέατρο ξεκινάει  το 1944, όταν  ο Κάρολος Κουν του αναθέτει τη σύνθεση της μουσικής για το έργο του Αλέξη Σολωμού «Ο τελευταίος Ασπροκόλακας», που ανεβάζει με το θέατρο Τέχνης και καταλήγει το 1989 με το «Φιντανάκι» του Παντελή Χορν.
xatzidakis 002Σε όλες τις θεατρικές του  δουλειές το τραγούδι είναι το βασικό εκφραστικό μέσο του. Άλλωστε όλη η δημιουργική του εργασία διακατέχεται από το τραγούδι, άλλες φορές με στίχο ποιητικό, άλλες λαϊκό, άλλες καθαρά Χατζιδακικό. Έλεγε χαρακτηριστικά: « Το τραγούδι είναι μια μαγική στιγμή κι εγώ ένας πανηγυριώτης μάγος εκπρόσωπός σας,- αφού γεννήθηκα τον ίδιο καιρό με ’σας και μες τον ίδιο χώρο-, που θα φωτίσω τις κρυφές κι αθέατες γωνιές σας, θα σας εκπλήξω, θα σας γεμίσω ερωτήματα και μελωδίες που ίσως γενούν δικές σας , έτσι που να κοπεί ο ύπνος σας και να χαθεί για πάντα, αν είναι δυνατόν, ο εφησυχασμός σας».

Κινηματογραφικός Χατζιδάκις
Φαινομενικά, μπορούμε να χωρίσουμε τη μουσική- κινηματογραφική προσφορά του Μάνου Χατζιδάκι σε τέσσερις περιόδους.
Α περίοδος: 1946- 1958. Πλαισιώνει μουσικά ταινίες που σκιαγραφούν τη μεταπολεμική Ελλάδα, όπως: «Αδούλωτοι σκλάβοι», «Η Αγνή του λιμανιού», «Μαγική Πόλις», «Κάλπικη λίρα», «Στέλλα», «Το τελευταίο ψέμα» και άλλες.
Β περίοδος: 1959-1962. Περίοδος αξιοζήλευτης μουσικής συγγραφής, που αποφέρει λαμπρές επιτυχίες σε Ελλάδα και εξωτερικό: «Το ξύλο βγήκε από τον Παράδεισο, «Μανταλένα», «Η Αλίκη στο ναυτικό», «Ποτέ την Κυριακή», «Το ποτάμι», «Χαμένα όνειρα» και πολλές άλλες.
xatzidakis 003Γ περίοδος: 1963-1968. Εποχή που σχετίζεται με τη διεθνή ακτινοβολία του Χατζιδάκι. «Αmerica-America», «In the cool of the day», «Topkapi» και «Blue».
Δ περίοδος: 1969 και έπειτα…  Σε αυτή την περίοδο έχουμε την απαγορευμένη σε πολλές χώρες «Sweet Movie» αλλά και ταινίες όπως: «The heroes», «The pedestrian», «Τhe Mathlet’s tale», «Μemed my hawk», αλλά και τις «Ήσυχες μέρες του Αυγούστου» του Παντελή Βούλγαρη.

Ο ποιητής Χατζιδάκις
Μια επίσης λιγότερο γνωστή πτυχή του δημιουργού της «οδού Ονείρων» είναι εκείνη του ποιητή. Εξέδωσε δύο ποιητικές συλλογές, τη «Μυθολογία» και τη «Μυθολογία Δεύτερη».

Ο Χατζιδάκις ως διευθυντής του Τρίτου Προγράμματος του Κρατικού Ραδιοσταθμού.
Πέραν της δριμείας κριτικής που ασκούσε (χωρίς να φωνασκεί) επί παντός επιστητού, για πρώτη φορά στο Τρίτο εγκαινιάστηκαν οι ελεύθερες συζητήσεις και τα ζωντανά ρεπορτάζ. Οργάνωσε τη δισκοθήκη του αρχείου παραδοσιακής μουσικής με αυθεντικές ηχογραφήσεις και ίδρυσε τη χορωδία της ΕΡΤ.
xatzidakis 004Αξιοσημείωτο ως προς τα παραπάνω: Το 1980 κυκλοφόρησαν τα ραδιοφωνικά κείμενα του Μάνου Χατζιδάκι από τις εκδόσεις «Εξάντας», με τίτλο: «Τα σχόλια του Τρίτου».
Ο Μάνος του θεάτρου, του κινηματογράφου, του ραδιοφώνου… Μια αεικίνητη προσωπικότητα, η οποία έμελλε να ταράξει τα λιμνάζοντα νερά της μουσικής εκείνης της εποχής και να εξακολουθήσει να επηρεάζει μέχρι και σήμερα την εθνική μουσική μας ταυτότητα. Πώς θα μπορούσε να παρουσιάσει κάποια άλλη συμπεριφορά, τη στιγμή που στα 23 του μόλις χρόνια έδωσε διάλεξη με θέμα το Ρεμπέτικο;

«Έφυγε ο Μάνος Χατζιδάκις;» Όχι! Θα ζει όσο υπάρχει φως, ήλιος, θάλασσα και αθώα παιδικά βλέμματα… Όσο εμείς, αντίθετα με εκείνον, ελπίζουμε ότι θα ’ρθει μια μέρα που θα  πούμε στον μικρό Κεμάλ: «Αυτός ο κόσμος κάποτε θα αλλάξει! Καληνύχτα, Μάνο…»

06/2014 Μίνα Μαύρου

гис-технологии
ткани для вышивания