Χαΐνηδες - Συνέντευξη

mousikorama_xainides_cΚουβέντα με τους «ΧΑΪΝΗΔΕΣ», τους γνωστούς και μη εξαιρετέους, με την ευκαιρία της κυκλοφορίας του καινούργιου τους δίσκου με τίτλο «ΑΓΡΟΚΤΗΝΟΤΡΟΦΙΚΑ ΚΑΙ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΙΚΑ». Μπείτε στην κουβέντα μας και ρωτείσε τους με τις ερωτήσεις μου.

 Χαΐνηδες συνέντευξη στη Μαρία Παπαδάκη για το "Μουσικόραμα"

Χαΐνιδες συνέντευξη στη Μαρία Παπαδάκη  

Μαρία: "ΧΑΪΝΗΔΕΣ"... καλώς βρεθήκαμε. Κατ' αρχάς συστηθείτε μου. Ποιοι είστε και ποιοι ήσασταν;

Χαΐνιδες συνέντευξη στη Μαρία Παπαδάκη Χαΐνηδες: Είμαστε οι Δημήτρης Ζαχαριουδάκης, Αλέξης Νόνης, Μαρία Κώτη, Μιχάλης Νικόπουλος, Τάκης Κανέλος, Αντώνης Σκαμνάκης, Δημήτρης Μπρέντας, Ευγενία Τσακίρη,η αφεντομουτσουνάρα μου (Δημήτρης Αποστολάκης) και όσοι συμμαθητεύουν και συνοδοιπορούν μαζί μας. Στην πραγματικότητητα αυτά είναι τα ονόματα μας. Ποιοι είμαστε και ποιοί ήμασταν δεν το ξέρομε. Ίσως είμαστε τα παραμορφωμένα είδωλα των ερμηνειών στον καθρέπτη του έργου μας. Δε μ’ αφορά ποιός είμαι, αφού κάθε οντότητα είναι αυστηρά ετεροκαθοριζόμενη, δηλαδή έχει νόημα μόνο η σχέση μου με κάτι άλλο. Το μόνο σίγουρο είναι ότι οι ΧαΪνηδες είναι μια συλλογικότητα με ισότητα μισθών, θεσμοθετημένη από καταβολής του συγκροτήματος.

 Μαρία: Πως ξεκινήσατε στο χώρο της μουσικής;

 Χαΐνηδες: Βρεθήκαμε στον πολιτισμικά πλούσιο χώρο του Πανεπιστημίου Κρήτης και με την περιέργεια και την άγνοια κουταβιών, αρχίσαμε να παίζομε μουσική εξερευνώντας μέσα μας τους τόπους και τους χρόνους.   

 Μαρία: Γιατί.. βαφτιστήκατε "Χαΐνηδες"; Τι σημαίνει και ποιος ήταν ο.. νονός;

 Χαΐνηδες: Το γιατί δεν το ξέρομε, επειδή τα ονόματα μας βρίσκουν, δεν τα βρίσκομε. Οι σημασίες της σημμιτικής αυτής λέξης είναι πολλές και τη συναντούμε από τις Βαλκανικές μέχρι τις Αραβικές χώρες με διάφορες έννοιες. Στην Κρήτη παλιότερα σήμαινε..  ο φυγόδικος επαναστάτης, αλλά σήμερα σημαίνει ρέμπελος. Προέρχεται από τη λέξη Κάιν (το μεγαλύτερο δολοφόνο όλων των εποχών με θύμα το 25% του πλανήτη) που για τους ΚαΪνήτες ήταν το παρεξηγημένο σύμβολο της δύναμης της ζωής. 

Τση γιαγιάς τα παραμύθια. Στίχοι: Δημήτρης Αποστολάκης ... Πρώτη εκτέλεση: Χαΐνηδες. Μια φορά γιε μου κι έναν καιρό ...
Τση γιαγιάς τα παραμύθια. Στίχοι: Δημήτρης Αποστολάκης ... Πρώτη εκτέλεση: Χαΐνηδες. Μια φορά γιε μου κι έναν καιρό ...
(Klik Video)

 Μαρία: Πότε πρωτομπαίνετε στη δισκογραφία και τι συναισθήματα γεννιούνται μέσα σας, όταν παίρνετε στα χέρια σας τον πρώτο σας δίσκο;

 Χαΐνηδες: Το 1991 γράφτηκε ο ομότιτλος δίσκος. Δε μου γεννιέται κανένα συναίσθημα, γιατί α) δε νοσταλγώ β) δεν ακούω τον παλιό εαυτό μου και γ) δεν έχω(εκτός του πρόσφατου) κανένα δίσκο μας. 

 Μαρία: Σχεδόν όλα τα τραγούδια σας μέχρι τώρα, λένε ιστορίες πρωτότυπες, που πολλές απ' αυτές, διαδραματίζονται σε παλαιότερες εποχές.. Πως εμπνέεστε γι' αυτό το είδος του τραγουδιού; Θα σκεφτόσαστε ποτέ ν' αλλάξετε μουσικό και στιχουργικό ύφος;

 Χαΐνηδες: Το συμπέρασμα σας είναι λάθος.Αν έχουν ένα χαρακτηριστικό τα τραγούδια μας, είναι ότι δεν εμπεριέχουν πληροφορία τοπική και χρονική. Συνεπώς δεν ξέρεις πού και πότε συμβαίνουν οι δράσεις. Επίσης εμείς υπηρετούμε εργασίες με πλαισιακή αναφορά, που πολλές φορές συντίθενται από τραγούδια με μεγάλη υφολογική απόκλιση. Το ύφος καθορίζεται πάλι, όχι από μας, αλλά από την ανάγκη αυτοπραγμάτωσης του συγκεκριμένου πλαισίου. 

 Μαρία: Έχετε συνεργαστεί με ουκ ολίγους αξιόλογους συναδέλφους σας απ' την Ελλάδα και το εξωτερικό. Ποια συνεργασία... σας έμεινε και γιατί;

 Χαΐνηδες: Όλες οι συνεργασίες μας ήταν γόνιμες και αληθινές. Όλες μας έμειναν. Το αντίθετο θα ήταν σημάδι μη αλληλεπίδρασης και άρα ανόητο ή νοσηρό. 

 Μαρία: Μένετε μόνιμα στην Αθήνα όλα τα μέλη του συγκροτήματος ή έχετε ορμητήριό σας την Κρήτη;

  Χαΐνηδες: Οι ΧαΪνηδες είναι νομάδες. 

 Μαρία: Η Κρήτη, μιας και αναφερθήκαμε στη μεγαλόνησο, ποια ερεθίσματα σας δίνει για να γράφετε τα τραγούδια σας; Πιστεύετε πως θάπρεπε όπως υποστηρίζουν μερικοί να χωριστεί απ' την Ελλάδα κάποια στιγμή και να ανεξαρτητοποιηθεί;

 Χαΐνηδες: Η Κρήτη σε εφοδιάζει με το πολιτισμικό κεφάλαιο που άφησαν οι ποικίλες ζυμώσεις των λαών που συναλλάχθηκαν μέσα της και γύρω της.Όσον αφορά την ανεξαρτητοποίηση, η μουσική πανηγυρίζει το θάνατο των συνόρων, όχι την επινόηση καινούργιων. Θα την καταλάβαινα,μόνο αν ήθελε να κάνει ακραία κοινωνική πρόταση,π.χ. αυτοθεσμιζόμενες κοινότητες με ισότητα μισθών και εισοδημάτων για όλες και όλους. 

 Μαρία: Η παράδοση φαίνεται να είναι η μούσα σας. Τη χειρίζεστε με σεβασμό και δεξιοτεχνία και την πάτε και αρκετά βήματα μπροστά. Για πέστε μου γι' αυτό..

 Χαΐνηδες: Εμείς δεν κάνομε παράδοση.Εμείς κάνομε παραλαβή. Και όλοι αυτό έκαναν, από το Λόρκα μέχρι τον Κουροσάουα. Μας παραδόθηκαν ο Ξυλούρης, ο Βαμβακάρης,ο Παπάζοφ, ο Τζεμίλ Μπέη, ο Μπαχ, ο Κολτρέην, ο Χέντριξ και πολλοί άλλοι επώνυμοι κι ανώνυμοι. 

Μαρία: Ο τελευταίος σας δίσκος τιτλοφορείται "ΑΓΡΟΚΤΗΝΟΤΡΟΦΙΚΑ και ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΙΚΑ". Από που προέρχεται ο τίτλος, με ποιους συμπορεύεστε σ' αυτόν το δίσκο και τι ιστορίες δηγάται το όλον έργον;

17 του Μηνά Στίχοι: Μηνάς Μπαμπάτσης Μουσική: Δημήτρης Αποστολάκης Τραγούδι: Μαρία Κώτη και Δημήτρης Ζαχαριουδάκης Από τον τελευταίο διπλό δίσκο των Χαίνηδων (Απρίλιος 2011) ''Αγροτοκτηνοτροφικά και Μητροπολιτικά''
17 του Μηνά
Στίχοι: Μηνάς Μπαμπάτσης
Μουσική: Δημήτρης Αποστολάκης
Τραγούδι: Μαρία Κώτη και Δημήτρης Ζαχαριουδάκης
Από τον τελευταίο διπλό δίσκο των Χαίνηδων (Απρίλιος 2011)
''Αγροτοκτηνοτροφικά και Μητροπολιτικά''
(Klik video)

 Χαΐνηδες: Τα «Μητροπολιτικά» αντανακλούν την αγωνία και την πληθώρα πολιτισμικών επιδράσεων, που λαμβάνουν χώρα στις μητροπόλεις μεταβιομηχανικών περιοχών.  Τα «Αγροκτηνοτροφικά» είναι η επαφή που έχει το συγκρότημα με κοινωνίες που έχουν βαθύτερες ρίζες στο χρόνο και που ενυπάρχουν ακόμα γύρω μας όχι όμως σε τόσο μεγάλο βαθμό. Πήραμε ως αρχετυπικό μοντέλο την Κρήτη, επειδή είναι ένα μουσικό σταυροδρόμι πολιτισμών και μια ημι-κλειστή κοινωνία. Στο δίσκο υπάρχουν φάσεις μιας κρητικής μουσικής παράδοσης επηρεασμένη από τη Δύση και την Ανατολή.
Στα «Μητροπολιτικά» είχαμε τη βοήθεια του Θοδωρή Ρέλλου, που για εμένα προσωπικά είναι από τους πιο ολοκληρωμένους μουσικούς που έχω συναντήσει. Είναι επίσης τιμή και χαρά μας που συμμετέχει ο Δημήτρης Πουλικάκος. Στα «Αγροκτηνοτροφικά» συμμετέχουν άνθρωποι και από τους τέσσερις  νομούς της Κρήτης. Ο Γιώργης Παπαδάκης είναι από τους πιο ερωτικούς τραγουδιστές και λυράρηδες από το νομού Ηρακλείου. Ο Μανώλης Λιαπάκης από το Λασήθι, είναι κατά κύριο λόγο γεωργός στο επάγγελμα και από τους πιο ευαίσθητους ανθρώπους που έχω γνωρίσει.  Έπαιζε χρόνια με τον Σκορδαλό, έναν θρύλο, και σταμάτησε να ασχολείται επαγγελματικά, γιατί όπως μου είπε δεν μπορούσε να βλέπει άλλο να κατακρεουργείται η μουσική. Ο Μιχάλης Τζουγανάκης, από τον Νομό Χανίων, έχει ιδιαίτερα χαρισματική φωνή και είναι αξιοσημείωτο ότι για χρόνια έπαιξε με δυο θρύλους της λύρας, τον Λεωνίδα Κλάδο –ο οποίος πέθανε φέτος και κανένα αθηναϊκό μέσο ενημέρωσης δεν είπε κουβέντα- και με τον Κώστα Μουντάκη. Επίσης, συμμετέχουν ο Ψαρογιώργης –από τους καλύτερους λαουτιέρηδες και φωνές της Κρήτης- και ο οικουμενικός Ψαραντώνης με το πιο αρχέγονο ένστικτο που μπορεί να βρει κανείς και τέλος ο Αβυσσινός, ο γιος του μεγάλου βιολάτορα Κωστή Αβυσσινού, από τους τελευταίους τραγουδιστές στην Κρήτη που ξέρει πολύ καλά το αστικό και το υπαίθριο ιδίωμα. 

  Μαρία: Γράφετε μόνοι σας τη μουσική και το στίχο των τραγουδιών σας. Θα ερμηνεύατε ποτέ τραγούδια άλλων;

 Χαΐνηδες: Τα τραγούδια τα γράφει το συλλογικό ασυνείδητο. Παίζομε και τραγουδούμε πάρα πολλά τραγούδια που έχουν υπογράψει διάφοροι άνθρωποι από πολλά μέρη της Ελλάδας και του κόσμου. Ότι μας αρέσει είναι πραγματικά και παντοτινά δικό μας.   

Μαρία: Ποια είναι η γνώμη σας για τη σχέση διαδικτύου και μουσικής;

Χαΐνηδες: Το διαδίκτυο.. σου δίνει τεράστια δυνατότητα επικοινωνίας. Όπως κάθε μεγάλη δύναμη, απαιτεί από τους διαχειριστές της υψηλό επίπεδο συνειδητότητας. Όσον αφορά τη μουσική, το διαδίκτυο μπορεί να σου δώσει μια αφορμή για να ψάξεις την αιτία.  

 Μαρία: Πως βλέπετε την κατάσταση στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια και δη στις μέρες μας που όλα λες κι' έχουν χάσει το ρυθμό τους;

  Χαΐνηδες: Οι άνθρωποι που ζουν σ΄αυτό το γεωπολιτικό χώρο, κατάλαβαν τη μακρόχρονη ΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΗ κρίση σαν σημερινή οικονομική κρίση.
Ένας λαός που έζησε μια ψεύτικη πληρότητα και απεμπόλισε τη γόνιμη του λιτότητα -πρώτοι σε κατανάλωση ουίσκι, αντικαταθλιπτικών, αντιβιοτικών, κινητής τηλεφωνίας, νερού, πρώτοι σε τηλεθέαση και παιδική παχυσαρκία. Ως εκ τούτου..  βλέπεις φοβικότητα, επιθετικότητα, ηττοπάθεια, μιζέρια, ατομικισμό, αντιδημιουργικότητα, απουσία οράματος.  Όμως η κρίση είναι καλή, γιατί επαναπροσδιορίζει το αναγκαίο. Ίσως μια κρίση να χρειάζεται για να αναζητήσομε ριζικές αλλαγές στην ετερόνομη και εξουσιαστική κοινωνική μας δόμηση. 

 Μαρία: Στο σχήμα σας υπάρχει μία μόνο γυναίκα η Μαρία Κώτη. Πως.. λειτουργείτε γύρω της;

 Χαΐνηδες: Καταρχάς υπάρχουν δυο.. η Μαρία κι η Ευγενία. Δεύτερον,  για μας δεν υπάρχουν οι έννοιες ανδρότητα, γυναικότητα, ανθρωπότητα.Κάθε μονάδα είναι ένα και μοναδικό, ιερό πείραμα της φύσης με σκοπό την αυτοκατανόηση της

 Μαρία: Το μεγάλωμα του καθενός σας στον τόπο καταγωγής του, τι ρόλο παίζει στις δραστηριότητες των Χαίνηδων;

 Χαΐνηδες: Σε μια ομάδα, σ’ ένα σύνολο, η καταστροφή είναι η ομοιομορφοποίηση. Η σύνθεση επιτυγχάνεται όταν έχεις ισχυρές αντιθέσεις. Καθένας έχει διαφορετικό κοινωνικό και πολιτισμικό κεφάλαιο, που φέρει μάλιστα και τη σφραγίδα του τρόπου απόκτησης του. Η διάχυση αυτών των κεφαλαίων αποτελεί προϋπόθεση υγειούς κοινωνικής συνεξέλιξης.  

 Μαρία: Άμεσα σχέδιά σας δισκογραφικά και επί σκηνής;

Χαΐνηδες: Δισκογραφικά, προερχόμαστε μόλις, από δυο σκληρές και μακροχρόνιες μάχες με τον εαυτό μας. Δεν είμαστε μηχανές παραγωγής δίσκων. Αυτοί έρχονται όταν σηματοδοτούν μύχιες αλλαγές στους εαυτούς μας. Επί σκηνής, θ΄αλωνίσομε την Ελλάδα (Θεού θέλοντος και καιρού επιτρέποντος) όπως κάθε χρόνο. 

  Μαρία: Νομίζετε πως θάπρεπε να γράφονται τραγούδια διαμαρτυρίας στις δύσκολες μέρες που ζούμε ή η μουσική σε όποια μορφή και νάναι.. διαμαρτύρεται και επηρεάζει έτσι κι' αλλιώς; 

Χαΐνηδες: Τίποτα δεν πρέπει. Οι εργασίες(και οι δράσεις) των Χαϊνηδων έχουν ξεκάθαρο πολιτικό στίγμα. Το αντίθετο θα ήταν σαφέστατο δείγμα ανοησίας. Οι Χαϊνηδες πολιτικά δεν διαμαρτύρονται, δεν αντιδρούν. Απλά δρούν.

 Μαρία: Αν υπήρχε μηχανή του χρόνου, θα τολμούσατε ένα ταξιδάκι; Αν ναι.. που θα θέλατε να πάτε, στο παρελθόν, στο μέλλον ή κάπου αλλού; 

Χαΐνηδες: Υπάρχει η χρονομηχανή και τη χρησιμοποιώ αδιαλείπτως και προς όλες τις χρονοκατευθύνσεις, παιδιόθεν. Απέξω γράφει -Εκτελούνται μεταφοραί “Ο Μήτσος”.

Μαρία: Ευχαριστώ και εύχομαι «Ο Μήτσος» να σας πάει όπου.. πάτε..

Παπαδάκη Μαρία 07/2011

 

Share

Radio GreekSound Live

radio 200
Δεύτερο Πρόγραμμα

 

Facebook

Twitter

Ισπανοί μαθητές: «Ευχαριστούμε Ελλάδα..»

Ελληνική Μουσική και Όργανα

Νταούλι

Νταούλι

Ελληνικά λαϊκά μουσικά όργανα Μεμβρανόφωνα Νταούλι Γνωστό ήδη από τους...

I am Greek and i wanna go home

Δελτία ενημέρωσης

Εγγραφείτε στην λίστα ενημέρωσης στην ιστοσελίδα www.mousikorama.gr μείνετε ενημερώμενοι για τα μουσικά νέα, συνεντεύξεις και μουσικά άρθρα.

Radio Greek Sound Live

Radio Greek Sound Νέα