Γιώργος Τσιριγώτης Συνέντευξη

mousikorama tsirigotis 003Ανοίγεις το ραδιόφωνο και ξαφνικά ακούς το «Αve, Maria», το «Τοrna e Surriento», και  την «Πασαλιμανιώτισσα»! Το ρεπερτόριο και το ύφος σαφέστατα αλλάζει, ο ερμηνευτής όμως παραμένει ο ίδιος! Ο λόγος; Μιλάμε για τον πολυδιάστατο Γιώργο Τσιριγώτη, ο οποίος μετά από δέκα χρόνια κλασσικών σπουδών στην Καλιφόρνια, επιμένει ότι: «Αφού καταλάβεις το στίχο και τη μουσική κάποιου τραγουδιού, προσπαθείς να το υπηρετήσεις, για να βγει πιο πάνω από εσένα, αλλά πάντα μέσω εσένα!»….

Γιώργος Τσιριγώτης συνέντευξη στη Μίνα Μαύρου για το "Μουσικόραμα"

mousikorama tsirigotis 005

mousikorama tsirigotis 002 Μίνα Μαύρου: Ακούγοντας κάποιος πως έχεις  ζήσει και σπουδάσει για δέκα χρόνια στην Καλιφόρνια των Ηνωμένων Πολιτειών Αμερικής, θα περίμενε  πως είσαι  ένας ερμηνευτής κλασσικού, τζαζ ή και γιατί όχι… ροκ ρεπερτορίου. Εδώ όμως έχουμε να κάνουμε με έναν πολυπράγμονα καλλιτέχνη, που αν μη τι άλλο, αρνείται να ξεχάσει τις ελληνικές καταβολές του. Εσύ πώς  θα χαρακτήριζες τον εαυτό σου;
 Γιώργος Τσιριγώτης: Πολύ τυχερό, μιας και οι μουσικές μας καταβολές και η μουσική μας παράδοση είναι τόσο πλούσια . Όλος αυτός ο πλούτος,  για να μπορέσει να εκφραστεί  στο επίπεδο που του αρμόζει, χρειάζεται πολλή μελέτη, τόσο σε επίπεδο γνώσεων όσο και σε επίπεδο τεχνικής. Πολύ συχνά ακούω τραγούδια, είτε της παραδοσιακής μας μουσικής είτε της έντεχνης  και είναι φανερό ότι ο τρόπος με τον οποίο έγραφαν και έπαιζαν τις μουσικές αυτές κρύβει πολλά χρόνια εργασίας και μελέτης. Γιατί  λοιπόν εμείς οι σύγχρονοι εκφραστές της κουλτούρας μας  να αποτελέσουμε εξαίρεση;  Τα χρόνια στην Αμερική και η τριβή με το κλασικό τραγούδι μού  δίνουν περισσότερα εργαλεία έκφρασης και περισσότερους τρόπους προσέγγισης.

 Μίνα Μαύρου:Το χρονικό διάστημα που ήσουν στο εξωτερικό, συνεργάστηκες με γνωστούς μαέστρους και διεθνείς κλασσικές ορχήστρες, τραγουδώντας όπερες και άριες, ιταλικού κυρίως ρεπερτορίου. Θα ήθελες να μας μιλήσεις γι’ αυτή την περίοδο;
  Γιώργος Τσιριγώτης: Είναι τόσα αυτά που έχω να πω… Κάτι που είναι πολύ μοναδικό στην Αμερική είναι ότι γίνονται πολύ συχνά παραστάσεις πολύ υψηλού επιπέδου με λογικές τιμές εισιτηρίων! Θυμάμαι στο San Francisco Opera House πληρώναμε 10 δολάρια για το standing room ticket. Αυτό μου έδωσε τη δυνατότητα να παρακολουθήσω πολύ αξιόλογους καλλιτέχνες.

 Μίνα Μαύρου: Κάποιο συγκεκριμένο περιστατικό που έχεις να θυμάσαι;
mousikorama tsirigotis 006  Γιώργος Τσιριγώτης: Ναι! Είχα πάει να δω την όπερα Paliaci με τον πολύ γνωστό τενόρο Roberto Aliagna. Στο τέλος της όπερας, τον βρήκα και πιάσαμε την κουβέντα. Κάποια στιγμή  μου λέει: « Πρέπει να φύγω, για να προλάβω τη συναυλία του Παβαρότι». Έμεινα άφωνος,  γιατί ούτε που γνώριζα ότι ο Παβαρότι ήταν στο Λος ΄Αντζελες . Παρόλο που το έμαθα τελευταία στιγμή, μπόρεσα να βρω εισιτήριο για την συναυλία του. Το ωραίο είναι ότι στο τέλος της συναυλίας  συμπωματικά  έπεσα πάνω στον Aliagna! Του εξήγησα ότι είχα οδηγήσει 7 ώρες, για να τον ακούσω  και, επειδή ήταν λάτρης  του Παβαρότι, του ζήτησα να μας γνωρίσει. Η συνέχεια δε λέγεται! Δε θα ξεχάσω που  στο γυρισμό από το θέατρο έως το πάρκινγκ τραγουδούσα όποια  άρια ήξερα (τότε δεν ήξερα και πολλές ). (Γέλια)

 Μίνα Μαύρου: Ζούμε στην εποχή, όπου πολλά Ελληνόπουλα γεμίζουν  αποσκευές με όνειρα και ελπίδες και φεύγουν για το εξωτερικό. Εσύ έκανες το εντελώς αντίθετο. Πώς το βιώνεις όλο αυτό; Τι συμβουλεύεις νεώτερους από εσένα ανθρώπους που σκέφτονται να φύγουν;
  Γιώργος Τσιριγώτης: Με ρωτάς τι συμβουλεύω νεώτερους, που σκέφτονται να φύγουν… Αν και είναι πολύ προσωπικό ζήτημα για τον καθένα, χάρηκα, όταν έφυγα, γιατί είδα και ασχολήθηκα με πράγματα που εδώ δε θα είχα την ευκαιρία να κάνω. Επιστρέφοντας, ήρθα με άλλα εφόδια, με άλλες εμπειρίες. Η σχέση μου με την μουσική θα ήταν πολύ διαφορετική, αν δεν είχαν συμβεί όλα αυτά. Παρόλα αυτά την πόρτα του εξωτερικού την αφήνω ανοιχτή! Ποτέ δεν ξέρεις…

 mousikorama tsirigotis 007 Μίνα Μαύρου:  Τα δύο τελευταία χρόνια συνεργάζεσαι με κάποιους από τους μεγαλύτερους δεξιοτέχνες της ελληνικής μουσικής σκηνής. Θα ήθελες να μας αναφέρεις κάποιους από αυτούς;
  Γιώργος Τσιριγώτης: Πολύ καλή συνεργασία έχουμε με τον Θανάση Βασιλά, τον Κυριάκο Κουβέντα, το Θανάση Σοφρά, τον Ντάσο Κούρτη, τον Άρη Κούκο, τον Βασίλη Κετεντζόγλου, τον Παναγιώτη Παπαγεωργίου, τον αγαπημένο μαέστρο Ανδρέα Τσεκούρα, τον Τάκη Φαραζή, καθώς και με τα παιδιά που συνεργαζόμαστε τώρα, τον Θοδωρή Κουέλη, τον Αποστόλη Βαγγελάκη, τον Γιάννη Μουτσάκη, την Jamie Robert Smith.

Μίνα Μαύρου: Ως προς τι σε έχουν ωριμάσει αυτοί οι άνθρωποι;
  Γιώργος Τσιριγώτης: Η ουσία και το ιδίωμα της μουσικής μας περνούσε ανέκαθεν από γενιά σε γενιά, μέσω των μουσικών και εκφραζόταν μέσα από τους τραγουδιστές και τους δεξιοτέχνες! Χωρίς υπερβολή, όλοι οι παραπάνω συνεργάτες είναι και για μένα δάσκαλοι και, μέσα από τη δική τους εμπειρία, μαθαίνω και ο ίδιος πολύ καλύτερα τι πρέπει να κάνω!  Δεν είναι τυχαίο, λοιπόν, ότι προσπαθώ να συνεργάζομαι με τα παιδιά αυτά.

 Μίνα Μαύρου: Με την ίδια ευκολία που τραγουδάς το «Αve, Maria», ερμηνεύεις και το «Τοrna e Surriento», το « Της αγάπης αίματα» αλλά και την «Πασαλιμανιώτισσα». Μιλώ τόσο για την τεχνική της φωνής σου όσο και για την ερμηνεία σου… Έχω ακούσει τραγουδιστές να λένε πως στα κομμάτια που ερμηνεύουν φέρονται, σαν τα παιδιά τους… με αστείρευτη αγάπη!  Εσύ πώς το ζεις όλο αυτό;
mousikorama tsirigotis 009  Γιώργος Τσιριγώτης: Κάθε ύφος μουσικής και κάθε τραγούδι έχει τη δική του μεταχείριση. Πρέπει πρώτα να καταλάβεις τον στίχο και πώς η μουσική υπηρέτει το στίχο αυτό, σε τι ρυθμό είναι γραμμένο, σε τι δρόμο είναι γραμμένο, την αλλαγή της αρμονίας…  Αφού καταλάβεις αυτά, προσπαθείς μετά να τα υπηρετήσεις και να βγουν όλα αυτά πιο πάνω από εσένα, αλλά  πάντα μέσω εσένα. Στην πραγματικότητα η σχέση μου με την μουσική είναι ταυτόχρονα ένα ταξίδι αυτογνωσίας, μεγάλη πρόκληση, πολλές χαρές, συχνές απογοητεύσεις και ξανά από την αρχή…

  Μίνα Μαύρου: Υπάρχουν ορισμένοι καλλιτέχνες, οι οποίοι θεωρούν επιβεβλημένο να βάλουν ταμπέλα στο ύφος και στη δουλειά τους, πιστεύοντας ότι έτσι θα καθιερωθούν πιο γρήγορα στο χώρο. Δεν σε αφορά ή είναι κάτι που το φοβάσαι;
  Γιώργος Τσιριγώτης: Δεν ψάχνω για ταμπέλες στη δουλειά, σίγουρα όμως δουλεύω για τη συνέπεια! Τα προγράμματα και οι επιλογές που κάνω πρέπει πάντοτε να με αγγίζουν, για να μπορώ κι εγώ με τη σειρά να αγγίξω τον κόσμο.

 Μίνα Μαύρου: Όταν τραγουδάς, πού θεωρείς ότι σταματάει το ταλέντο και μπαίνουν οι μουσικές σπουδές ή και το αντίστροφο, πού σταματάει η μουσική γνώση και μπαίνει το ταλέντο;
  Γιώργος Τσιριγώτης: Καθώς περνάει ο καιρός, αυτά που έχουμε σπουδάσει και μαθαίνουμε περνάνε σε ένα βαθύτερο κομμάτι μας και από γνώση γίνονται μέρος του είναι μας. Έτσι λοιπόν σμίγει το ταλέντο με τη σπουδή και παύουν να είναι δυο διαφορετικά πράγματα, καθώς  γίνονται ένα.

 Μίνα Μαύρου: Εδώ και λίγο καιρό κυκλοφορεί η πρώτη σου δισκογραφική δουλειά με τίτλο «Ο άνεμος», ένας δίσκος πολυδιάστατος, καθώς έχει λαϊκό, παραδοσιακό αλλά και τζαζ χρώμα. Κάνε μας τις απαραίτητες συστάσεις…
  Γιώργος Τσιριγώτης: Είναι μια πολύ καλή δουλειά και σίγουρα δε θα είχε αυτό το επίπεδο, αν ο φίλος μου και συνθέτης Νίκος Πιτλόγλου δεν είχε εργαστεί τόσο σκληρά. Το πρώτο μας τραγούδι, « Ο Μάης», σε σύνθεση του Ανδρέα Κατσιγιάννη και στίχους της Στέλλας Δούμου, είναι ένα πολύ τρυφερό κομμάτι, που η φλογέρα του Χάρη Λαμπράκη και το βιολί του Κυριάκου Γκουβέντα ξεδιπλώνουν όλη τη γλυκύτητά του. Το «Φόρα παρτίδα» σε σύνθεση του Νίκου Πιτλόγλου και σε στίχους Alice Torri, σε βαλκανική ενορχήστρωση, σφύζει από ζωντάνια, παλμό και ενέργεια. Το ομώνυμο τραγούδι του cd «Ο άνεμος» σε σύνθεση Ανδρέα Κατσιγιάννη και σε στίχους Alice Torri είναι μια πανέμορφη σύγχρονη μπαλάντα με ένα πολύ καινούργιο ήχο. «Οι κλειστοί ορίζοντες» είναι ένα πολύ δυνατό τραγούδι, σε σύνθεση Νίκου Πιτλόγλου και στίχους Γιάννη Γιαβάρα και είναι το πιο ροκ κομμάτι  του δίσκου. Τα σαξόφωνα του Τάκη Πατερέλη είναι μεγάλη έκπληξη! Γενικότερα στο cd έπαιξαν εξαιρετικοί μουσικοί: ο Θάνος Μιχαηλίδης στα τύμπανα, ο Θανάσης Σοφράς στο κοντραμπάσο, ο Ντάσο Κούρτι στο ακορντεόν, ο Γιάννης Αρβανιτάκης στο τρομπόνι, ο Βελβετινός στις τρομπέτες και η Ελιζαμπέτα Τσερσάκη στα βιολιά. Χωρίς αυτή την ομάδα η δουλειά δε θα ήταν αυτή που είναι!

 mousikorama tsirigotis 008Μίνα Μαύρου: Στο ομώνυμο τραγούδι του δίσκου μάς λες κάποια στιγμή: «Σαν τον άνεμο θ’ ανοίξω τα φτερά». Λοιπόν; Προς ποια κατεύθυνση έχει ανοίξει τα φτερά του αυτό τον καιρό ο Γιώργος Τσιριγώτης;
  Γιώργος Τσιριγώτης: Τα φτερά τα έχουμε όσο μπορούμε ανοιχτά! Σίγουρα είναι ανοιχτά αυτή την περίοδο και είμαι σίγουρος πως η δουλειά αυτή θα βρει την ανταπόκριση που της αξίζει.

  Μίνα Μαύρου Αυτό το Σάββατο (8/11) ,όπως και το προηγούμενο,  σε συναντάμε  στο «1000 και 2 νύχτες». Το ερώτημά μου είναι: Ως τι  σε βλέπουμε εκεί; Ως τενόρο ή ως νοσταλγό του ρεμπέτικου και λαϊκού τραγουδιού;
  Γιώργος Τσιριγώτης: Επειδή τα προγράμματα μας στήνονται με μια θεατρική αντίληψη, υπάρχει χώρος και για τον τενόρο και τον λαϊκό ερμηνευτή αλλά και τον μουσικό της παρέας.

 Μίνα Μαύρου: Πολυδιάστατε Γιώργο, σου εύχομαι καλοτάξιδος ο δίσκος σου και γενικότερα κάθε επιτυχία…
Σε ευχαριστώ πολύ για τις ευχές σου, ανταποδίδω…

11/2014 Μίνα Μαύρου

Ακούστε τραγούδια του στο YOUTUBE

Share

Radio GreekSound Live

radio 200
Δεύτερο Πρόγραμμα

 

Facebook

Twitter

Ισπανοί μαθητές: «Ευχαριστούμε Ελλάδα..»

Ελληνική Μουσική και Όργανα

Νταούλι

Νταούλι

Ελληνικά λαϊκά μουσικά όργανα Μεμβρανόφωνα Νταούλι Γνωστό ήδη από τους...

I am Greek and i wanna go home

Δελτία ενημέρωσης

Εγγραφείτε στην λίστα ενημέρωσης στην ιστοσελίδα www.mousikorama.gr μείνετε ενημερώμενοι για τα μουσικά νέα, συνεντεύξεις και μουσικά άρθρα.

Radio Greek Sound Live