Γκρέτα Χριστοφιλοπούλου Συνέντευξη

xristofilopoulou aTo «Παλίμψηστο του Αρχιμήδη» είναι ένα ιστορικό μυθιστόρημα που ανήκει στη συγγραφέα Γκρέτα Χριστοφιλοπούλου και αποκαλύπτει άγνωστες πτυχές της επίσημης ιστορίας. Το Παλίμψηστο  είναι λέξη που περιγράφει μία περγαμηνή η οποία αποκαλύφθηκε έπειτα από αιώνες για να φέρει στο φως κείμενα του Αρχιμήδη που έκρυβαν ασύλληπτους επιστημονικούς θησαυρούς.

Συνέντευξη της Γκρέτα Χριστοφιλοπούλου στη Κωνσταντίνα Μακρογιάννη στο "Μουσικόραμα"

Κ. Mακρογιάννη: Ξεκινώντας τη συζήτηση για το Παλίμψηστο του Αρχιμήδη παρατηρώ πως στο εξώφυλλο του βιβλίου έχει μπει και μια κόκκινη κορδέλα και ένα γούρι. Σημαίνει κάτι αυτή η μικρή αλλαγή;

vivlio-arximidi Γ. Χριστοφιλοπούλου:  Η κόκκινη κορδέλα και το γούρι, ήταν μια ιδέα του εκδοτικού Οίκου Ίτανος ώστε να δεθεί το βιβλίο σε εορταστική συσκευασία. Με τον τρόπο αυτό, ο αγοραστής μπορεί να το προσφέρει ως δώρο με τα σύμβολα της καλής τύχης. Αν και προσωπικά πιστεύω ότι το να χαρίζεις βιβλία είναι η καλύτερη επιλογή. Προσφέρεις ένα ολόκληρο κόσμο στον αποδέκτη που θα τον διαχειριστεί και θα τον ερμηνεύσει σύμφωνα με τις ανάγκες του και την δική του ψυχοσύνθεση. Είναι εξαιρετική διαδικασία η ανάγνωση δε συμφωνείτε;

  Κ. Mακρογιάννη: Πρόκειται για ένα ιστορικό μυθιστόρημα που αναφέρει πολλές άγνωστες πτυχές της ιστορίας οι οποίες δεν υπάρχουν στα σχολικά βιβλία. Προσδοκείτε να υπάρξουν και άλλες πηγές που θα φέρουν στο φως άγνωστες πλευρές της;

 Γ. Χριστοφιλοπούλου: Θα σας απαντήσω στην ερώτηση χωρίζοντας τις δεξαμενές άντλησης γνώσης
α) σε αυτές που είναι στη διάθεση μας αλλά δεν τις αξιοποιούμε είτε από αδιαφορία, είτε γιατί δεν έχουμε πρόσβαση σ΄ αυτές είτε γιατί κανένας δεν μας τις έχει υποδείξει
β) σε χιλιάδες έγγραφα τα οποία είτε δεν έχουν έρθει στο φως μέχρι στιγμής όπως είναι για παράδειγμα παλίμψηστες περγαμηνές που συχνά σαπίζουν σε μοναστηριακές βιβλιοθήκες, είτε σε αρχαία χειρόγραφα τα οποία εκτίθενται σε επισκέπτες αλλά κανείς δεν έχει μπει στη διαδικασία να μελετήσει τι υπάρχει στο υπόστρωμα τους.
γ) σε αντικείμενα που κρύβονται στο βυθό της θάλασσας ή στο χώμα τα οποία ευελπιστούμε κάποια στιγμή να βγουν στην επιφάνεια και να μελετηθούν από την επιστημονική κοινότητα δίνοντας πειστικές απαντήσεις σε διαχρονικές απορίες

  Κ. Mακρογιάννη: Πώς έγινε η "γνωριμία" σας με τον Αρχιμήδη;

 Γ. Χριστοφιλοπούλου: Τυχαία! Όπως άλλωστε συμβαίνει με τις «γνωριμίες» που έχουν τη δύναμη να σου αλλάξουν τον τρόπο που βλέπεις τα πράγματα, τον τρόπο που σκέφτεσαι ή ακόμα και την ίδια σου τη ζωή. Αναφέρομαι φυσικά στη δεύτερη, ουσιαστική και καθοριστική γνωριμία μου με τον μέγιστο Μαθηματικό, Φυσικό, Αστρονόμο και πολλά άλλα. Η μαγική λέξη xristofilopoulou 001«Παλίμψηστο» η οποία περιγράφει μία περγαμηνή της οποίας το αρχικό κείμενο αποξέστηκε και πάνω του γράφτηκε κάτι άλλο, ήχησε παράδοξα στ΄ αυτιά μου στις 3 Ιουλίου του 2004, τη νύχτα που έμαθα τη μυθιστορηματική ιστορία μιας αρχαίας περγαμηνής που έκρυβε ασύλητους και όπως απεδείχθη ασύλληπτος επιστημονικούς θησαυρούς. Κι αυτό γιατί το χειρόγραφο περιείχε άγνωστες πραγματείες του Αρχιμήδη, πολλές από τις οποίες θεωρούνταν τελείως χαμένες ή χάνονταν στη σφαίρα του μύθου. Η ομάδα των κορυφαίων επιστημόνων που συγκροτήθηκε για να αποκρυπτογραφήσει το αρχικό κείμενο με τη χρήση σύγχρονων μεθόδων όπως η πολυφασματική απεικόνιση η ομοεστιακή μικροσκόπηση και ο μαγνητικός συντονισμός, έμεινε κυριολεκτικά άναυδη με τα όσα έκρυβε το ειλητάριο που τους είχε δοθεί προς μελέτη. Οι επιστήμονες διαπίστωσαν έκπληκτοι το εύρος της άγνοιας τους σε ότι αφορά τη σχέση του Αρχιμήδη και των αρχαίων Ελλήνων με τα Μαθηματικά. Το γεγονός δε ότι είχε πλήρη γνώση του διαφορικού και απειροστού λογισμού τους άφησε άναυδους.
Να σας θυμίσω ότι ο διαφορικός λογισμός που άλλαξε την πορεία σε ότι ονομάζουμε σύγχρονα ανώτερα μαθηματικά, δεν είναι ανακάλυψη ούτε του Λέϊμπνιζ ούτε του Νεύτωνα που έζησαν τον 18 αιώνα όπως πιστεύονταν μέχρι πρότινος, αλλά του Αρχιμήδη που έζησε 200 χρόνια π.Χ. Και έθεσαν το ερώτημα: μήπως αν η γνώση δεν είχε διακοπεί βίαια, ο Κολόμβος δεν θα πατούσε το πόδι του στην Αμερική αλλά σε κάποιον μακρινό πλανήτη του Γαλαξία μας; Και όπως τόνισαν νομπελίστες μαθηματικοί, μετά το Παλίμψηστο, άλλαξε η ιστορία των μαθηματικών σε βαθμό που πρέπει να γραφεί εκ νέου.
Φανταστείτε ότι καμία εγκυκλοπαίδεια που έχει γραφεί πριν από το 2006 δεν περιέχει τις εκπληκτικές αποκαλύψεις που ήρθαν στο φως από τη μελέτη του Παλίμψηστου. Ανακάλυψαν για παράδειγμα το περίφημο Στομάχιον το οποίο δεν ήταν ένα παιδικό πάζλ ανάξιο της φήμη του Αρχιμήδη όπως αρχικά υπέθεσαν αλλά ένα απίστευτο πρόβλημα Συνδυαστικής για την επίλυση του οποίου επιστρατεύτηκαν υπερσύγχρονοι ηλεκτρονικοί υπολογιστές. Την απάντηση έδωσε ο Μπίλ Κάτλερ, ειδικός υπολογιστών ο οποίος προσέγγισε αλγοριθμικά το πρόβλημα και ανάπτυξε το αναγκαίο λογισμικό για να καταλήξει στο συμπέρασμα ότι το παιδικό πάζλ των 14 τεμαχίων έχει 536 λύσεις και κάθε μία από αυτές άλλες 32 παράγωγες, επομένως υπάρχουν 17.152 λύσεις!

  Κ. Mακρογιάννη: Στο βιβλίο αναφέρεστε μέσα από την ιστόρηση και στο σκοταδισμός του μεσαίωνα. Είναι πτυχή που θέλετε να θέσει σε σκέψη τον αναγνώστη;

 Γ. Χριστοφιλοπούλου: Αν την εποχή του Αρχιμήδη υπήρχαν ήδη προηγμένες γνώσεις στα Μαθηματικά, τη Φυσική, τη Χημεία, την Ιατρική, τη Μηχανική τι συνέβη στη συνέχεια; Ποιοι εξαπέλυσαν ανηλεείς διωγμούς στη γνώση, το πνεύμα και την αρχαία ελληνική γραμματεία; Ποιοι σώριασαν σε ερείπια ή μετέτρεψαν σε ασβέστη τους ναούς και τα μνημεία των εθνικών, ακρωτηρίασαν τα αγάλματα και αφάνισαν μοναδικά έργα τέχνης; Ποιοι έκαψαν τις μεγάλες Βιβλιοθήκες, τις κιβωτούς της γνώσης του αρχαίου κόσμου; Ποιοι κατέστρεψαν συστηματικά τα εκπληκτικά τεχνολογικά επιτεύγματα των Ελλήνων; Ποιοι έριξαν τα επιστημονικά συγγράμματα στις πυρές που άναψαν στην αιχμή του Μεσαίωνα της Ανατολής; Ποιοι θεωρούσαν τα Μαθηματικά, τη Φυσική και τη Χημεία έργα του διαβόλου; Μοιραία, ιχνηλατεί τα έργα και τις ημέρες των βαρβάρων που ντύθηκαν πορφυρά ιμάτια και κάθισαν στον αυτοκρατορικό θρόνο της Κωνσταντινούπολης για να οδηγήσουν μαζί με τους επικεφαλής της εκκλησίας, το φανατισμένο όχλο στην καταστροφή όχι μόνο του ασύλληπτου έργου του κορυφαίου Έλληνα Μαθηματικού άλλα χιλιάδων άλλων αρχαίων συγγραμμάτων.
Ο θρησκευτικός φανατισμός και η διαστρεβλωμένη πίστη σ' ένα νέο δόγμα ήταν ο κύριος λόγος της «καταστροφής» της γνώσης. Δεν ήταν ανάγκη όμως να καταστρέψεις το σύμπαν της γνώσης για να επιβάλεις την αμάθεια κάποιων ρασοφόρων που την εποχή εκείνη λειτουργούσαν τυφλά, θέλοντας να καταστρέψουν το παρελθόν για να επιβάλουν το μέλλον κι αυτό βέβαια, πέρα από τη γνώση, οδήγησε σε καταστροφή κι όλα τα αρχαία αριστουργήματα. Δεν έγινε τυχαία ερείπια, οικοδομικά υλικά ή ασβέστης, οι αρχαίοι ελληνικοί ναοί. Έγινε κατ' εντολή κάποιων χριστιανών.

  Κ. Mακρογιάννη: Πιστεύετε πως είναι κάτι που επικρατεί και στη σύγχρονη εποχή;

  Γ. Χριστοφιλοπούλου: Νομίζω ότι αυτό επικρατεί σε κάθε εποχή όταν έρχεται στην επιφάνεια ο θρησκευτικός φανατισμός και η γνώση περνάει μέσα από το σκοταδισμό των ιερατείων. Απλώς σήμερα είναι εξαιρετικά δύσκολο να κρύψεις τη γνώση επειδή η πληροφόρηση είναι διάχυτη. Αρκεί φυσικά κι εμείς οι ίδιο να έχουμε τη διάθεση και το δαιμόνιο να ανακαλύψουμε και να μάθουμε πράγματα πέρα από την καθημερινότητα μας.

  Κ. Mακρογιάννη: Θεωρείτε πως η ανακάλυψη του τάφου της Αμφίπολης θα αξιοποιηθεί με τον τρόπο που πρέπει;  Είναι κάτι που θα επιδράσει θετικά στο μέλλον στους Έλληνες;

Γ. Χριστοφιλοπούλου:  Ο όρος «αξιοποίηση» είναι εξαιρετικά ευέλικτος και ως εκ τούτου ως ένα βαθμό
παρεξηγήσιμος αφού συνδέεται άρρηκτα και με την εκμετάλλευση. Αν αναφέρεστε στην τουριστική αξιοποίηση σίγουρα θα υπάρξει πρόοδος. Αν και το να δημιουργείς μεγάλες προσδοκίες τελικώς στρέφεται εναντίον σου. Αν πάλι αναφέρεστε στην επιστημονική αξιοποίηση, θεωρώ ότι η δημοσιότητα που έχει δοθεί στο θέμα «καταδικάζει» την επιστημονική ομάδα της κυρίας Κατερίνας Περιστέρη, να μελετήσει και να αξιοποίηση στο έπακρο όλα τα ευρήματα της ανασκαφικής έρευνας. Αν πάλι αναφέρεστε στο πόσο θα αξιοποιηθεί προκειμένου να ασχοληθούν με την ιστορία τους οι νεοέλληνες, λυπάμαι αλλά δεν συμμερίζομαι τον περιρρέοντα ενθουσιασμό. Δεν αναφέρομαι σε καμία περίπτωση σε όσους αναζητούν γνώσεις πέραν από τις στείρες και ανιαρές ιστορήσεις που περιέχονται στα σχολικά εγχειρίδια. Γι αυτούς η Αμφίπολη είναι μια πρόκληση να σκύψουν ξανά σε αρχαία κείμενα, να αναζητήσουν απαντήσεις στα δικά τους ερωτήματα κλπ. Αλλά σε όσους περιστασιακά κάνουν χάζι ή ευκαιριακές συζητήσεις με ιστορικές ανακαλύψεις. Στη δεύτερη κατηγορία εντάσσονται και οι επικίνδυνοι φανατικοί που βρίσκουν την ευκαιρία να εκφράσουν τον ανόητο εθνικισμό τους αλλά και όσοι στον αντίποδα θεωρούν ότι οι ανακαλύψεις είναι χάσιμο χρόνου και χρήματος που προφανώς ξοδεύεται για να προβληθούν κάποιοι ή να εκμεταλλευτούν την υπόθεση πολιτικά.

  Κ. Mακρογιάννη: Γνωρίζοντας πως δραστηριοποιείστε σε χώρους που αφορούν την αρχαία Ελλάδα πόσο σας επηρέασε η ανακάλυψη στην Αμφίπολη;

xristofilopoulou 002 Γ. Χριστοφιλοπούλου: Καθοριστικά! Είχα την ευκαιρία να βρεθώ στον τύμβο Καστά δύο χρόνια πριν γίνουν οι ανακαλύψεις που αναστάτωσαν το Πανελλήνιο -σε βαθμό που φτάσαμε να ζούμε σε Αμφιπολιτικούς καιρούς- αλλά και την παγκόσμια επιστημονική κοινότητα και τα ΜΜΕ. Ξέρετε όταν μελετάς την ιστορία σε βάθος, το να στέκεσαι μπροστά σε μια αρχαιολογική ανασκαφή που κρύβει τα μυστικά της, σου προκαλεί τουλάχιστον δέος. Δεν αποκλείεται το επόμενο βιβλίο μου, να έχει ως θέμα την Αμφίπολη. Ήδη συλλέγω στοιχεία και ορισμένα από αυτά είναι ιδιαίτερα ενδιαφέροντα για να γίνουν κτήμα των πολλών.

  Κ. Mακρογιάννη: Το βιβλίο "Το Παλίμψηστο του Αρχιμήδη" γνωρίζω πως πέρασε πολλές δυσκολίες. Πόσο εύκολο ή δύσκολο είναι να προωθηθεί σε ένα ευρύ κοινό μέσα στην όλη βιομηχανία των εκδόσεων;

 Γ. Χριστοφιλοπούλου:  Αν η πορεία ενός βιβλίου καθορίζεται από δεκάδες αστάθμητους παράγοντες, μπορώ να σας πω με σιγουριά ότι στην περίπτωση του δικού μου βιβλίου αποφάσισαν να παίξουν όλοι το μικρό η μεγάλο τους ρόλο! Αν αυτό συνδυαστεί με τη σημερινή εξαιρετικά δύσκολη συγκυρία όπου εκδοτικοί Οίκοι κλείνουν, τα βιβλία κατάντησαν να πωλούνται 1 ευρώ σε αμφιβόλου σκοπού Bazaar και το κοινό στρέφεται σε μυθιστορήματα τα οποία απέχουν παρασάγγας από αυτό που αποκαλείτε λογοτεχνία, έχετε την απάντηση στην ερώτηση σας.

  Κ. Mακρογιάννη: Πώς συνδέεται " Η Τέχνη της Ζωής" με "Το Παλίμψηστο του Αρχιμήδη;

 Γ. Χριστοφιλοπούλου: Με τη δική μου ανάγκη να μοιραστώ με τον αναγνώστη μου γνώσεις, παραμύθια, ταξίδια,  συναισθήματα. Η συγγραφή είναι από τη φύση της μια συναρπαστική ενασχόληση που σου προσφέρει την ευκαιρία να ζήσεις μέσα από τους ήρωες σου σε οποιαδήποτε ρωγμή του χώρου και του χρόνου. Να νοιώσεις μια μικρή θεά που πλάθει τους ανθρώπους όπως της αρέσει, τους προικίζει με αρετές ή ελαττώματα και έχει εξουσία ζωής και θανάτου επάνω τους. Στο μεσοδιάστημα της …δημιουργίας μελετάς πολύ, κουράζεται απερίγραπτα, ξενυχτάς και αγωνιάς από κοινού με κάθε έναν από αυτούς. Αγαπάς και μισείς, συμπάσχεις, γράφεις, σβήνεις και παίζεις!

  Κ. Mακρογιάννη: Θα υπάρξει στο μέλλον έκδοση ενός επόμενου ιστορικού μυθιστορήματος;

 Γ. Χριστοφιλοπούλου: Αν όλα πάνε καλά το μέλλον αυτό θα είναι ορατό σύντομα. Ήδη είμαι στη διαδικασία ολοκλήρωσης του επόμενου βιβλίου και υπάρχει και η Τέχνη της Ζωής στην οποία αναφερθήκατε που έχει εξαντληθεί και θα πρέπει να επανακυκλοφορήσει.

12/2014 Κωνσταντίνα Mακρογιάννη

Πληροφορίες για το βιβλίο και ντοκυμαντέρ

Share

Radio GreekSound Live

radio 200
Δεύτερο Πρόγραμμα

 

Facebook

Twitter

Ισπανοί μαθητές: «Ευχαριστούμε Ελλάδα..»

Ελληνική Μουσική και Όργανα

Νταούλι

Νταούλι

Ελληνικά λαϊκά μουσικά όργανα Μεμβρανόφωνα Νταούλι Γνωστό ήδη από τους...

I am Greek and i wanna go home

Δελτία ενημέρωσης

Εγγραφείτε στην λίστα ενημέρωσης στην ιστοσελίδα www.mousikorama.gr μείνετε ενημερώμενοι για τα μουσικά νέα, συνεντεύξεις και μουσικά άρθρα.

Radio Greek Sound Live