Μαρία Μαρκεσίνη Συνέντευξη

mousikorama-markesini 010H εκ Κεφαλληνίας ορμώμενη (για να χρησιμοποιήσω την ξεχασμένη υπηρεσιακή καθαρεύουσα…..) Μαρία Μαρκεσίνη αποτελεί ιδιαίτερη περίπτωση μουσικού ταλέντου. Με εντυπωσιακές σπουδές τόσο στην κλασσική μουσική όσο και στη jazz,  έχει διακριθεί διεθνώς σαν ερμηνεύτρια και σολίστ του πιάνου. Μόνιμος κάτοικος Ολλανδίας, πια, έχει δώσει πολυάριθμες συναυλίες ανά την Ευρώπη ερμηνεύοντας κομμάτια από μεγάλο φάσμα ρεπερτορίου, με βάση τη jazz αλλά και την κλασσική μουσική, αποσπώντας πάντα διθυραμβικές κριτικές.
Οι συνεργασίες της, εκλεκτές επίσης: Από τον Richard Bona, τον Bert van den Brink, την Candy Dulfer, τον Ιvan Lins, ως τις πολλαπλές εμφανίσεις της με μεγάλες συμφωνικές ορχήστρες και σημαντικούς μαέστρους.
Ακούγοντας κομμάτια από τη δισκογραφία της εκτίμησα την καταπληκτική της φωνή και την ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα και προσεγμένη μουσική άποψη της δουλειάς της. Παρακολουθώντας αποσπάσματα από συναυλίες της στο youtube θαύμασα εκτός από τα ερμηνευτικά της προσόντα, την εντυπωσιακή σκηνική της παρουσία, καθώς και τους υπέροχους μουσικούς που τη συνοδεύουν.
Με αφορμή την παρουσίαση της επιτυχημένης παράστασης Cinema Passionata στο Δημοτικό Ωδείο Λάρισας (8 Μαΐου), το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης (11 Μαΐου) και τον Δήμο Άνδρου (15 Μαΐου) από την ίδια και το συγκρότημα Klazz Βrothers μου παραχώρησε την παρακάτω συνέντευξη.

Μαρία Μαρκεσίνη συνέντευξη στη Αρετή Κοκκίνου για το ¨Μουσικόραμα"


Αρετή Κοκκίνου: Σε όλη την θαυμάσια καλλιτεχνική σας  πορεία η Ελληνική σας καταγωγή φαίνεται να    αποτελεί σημείο αναφοράς που τονίζεται τόσο από εσάς όσο και από τα μέσα ενημέρωσης που αναφέρονται σε εσάς. Με ποιό τρόπο τα βιώματα της Ελλάδας σας επηρεάζουν σαν άνθρωπο και σαν καλλιτέχνη;

mousikorama-markesini 001 Μαρία Μαρκεσίνη: Όταν παίζω κλασική μουσική η ταυτότητα μου σαν ελληνίδα μπαίνει στο περιθώριο επειδή ο κλασικός μουσικός δεν επικοινωνεί από σκηνής προφορικά με το κοινό του. Στην τζαζ όμως αντίθετα, έχεις την ελευθερία να κάνεις ότι θέλεις, και εκεί βγαίνει όλη η αλήθεια μου, και κατ' επέκταση η νοσταλγία μου που συσσωρεύτηκε με την πάροδο των χρόνων. Δεν χάνω ευκαιρία να κάνω αναφορές στην Ελλάδα με κάθε τρόπο από σκηνής η σε συνεντεύξεις. Δεν ξέρω αν θα έκανα το ίδιο αν ζούσα στην Ελλάδα και έκανα ταυτόχρονα και συναυλίες στο εξωτερικό. Βλέπω πολλούς ξενιτεμένους Έλληνες να αναπτύσσουν αληθινό πάθος για την χώρα τους.
Αρετή Κοκκίνου: Με  σημείο αναφοράς τη jazz έχετε προσεγγίσει διάφορα μουσικά είδη. Πόσο σημαντικός είναι ο πειραματισμός για έναν καλλιτέχνη και ποιά τα όρια που θέτει η αισθητική στον πειραματισμό;

  Μαρία Μαρκεσίνη: Εξαρτάται από το άτομο και το χαρακτήρα του. Δεν θα μπορούσα -εκ πεποιθήσεως- να δογματίσω.  Μεγάλοι καλλιτέχνες ανά τους αιώνες πειραματίστηκαν λιγότερο από άλλους αλλά ανάπτυξαν σε βάθος το δικό τους αισθητικό ιδίωμα προσφέροντας μας μεγάλη ομορφιά κι ας μην έκαναν απολύτως τίποτα νεωτεριστικό. Άλλοι, γεννημένοι ανήσυχοι, πειραματίστηκαν με τα πάντα και έτσι ξεκίνησαν νέα ρεύματα. Προσωπικά θέλω να τα ψάχνω όλα και δεν αγαπώ κανένα όριο και φράγμα. Η βάση μου ήταν και είναι η κλασική μουσική αλλά δοκιμάζω τα πάντα.  Ευτυχώς ζω στη κατάλληλη  εποχή γι’ αυτό.

Αρετή Κοκκίνου: Κατ΄ εσάς, ποιό είναι το σύγχρονο πρόσωπο της jazz μουσικής;

mousikorama-markesini 002  Μαρία Μαρκεσίνη: Πολύ δύσκολο να το απαντήσει κανείς αυτό.  Αν πάτε σε ένα από τα μεγάλα διεθνή jazz festivals, θα ακούσετε κυριολεκτικά τα πάντα. Από ποπ, techno, dj's, blues, gospel μέχρι έθνικ όλων των ηπείρων. Κάπου εκεί ανάμεσα θα βρει κανείς και αμερικανική τζαζ, avant garde, και ακόμα και αυτό που μέχρι τώρα λεγόταν "κλασική μουσική". Τελικά αυτό που βλέπω σε όλα αυτά τα διεθνή φεστιβάλ της Ευρώπης που συχνά εμφανίζομαι κι εγώ, είναι πως η Τζαζ σήμερα είναι μια μεγάλη αγκαλιά που αγκαλιάζει ένα μεγάλο κομμάτι της παγκόσμιας  έντεχνης μουσικής. Πολλοί μουσικοί θέλουν να παίξουν με ερμηνευτές και από άλλα ήδη και έτσι τα στυλ αναμιγνύονται συνέχεια.

Αρετή Κοκκίνου: Ακούγεται συχνά ότι στην μουσική έχουν ήδη ειπωθεί τα πάντα και μετά από την έκρηξη νέων καλλιτεχνικών ρευμάτων κατά τον 20ό αιώνα ζούμε μια απλή ανακύκλωση των διαφόρων ακουσμάτων και στυλ. Συμφωνείτε με αυτή την άποψη;

  Μαρία Μαρκεσίνη: Αυτή την άποψη την σκέφτομαι συχνά όσων αφορά την κλασική μουσική, και συχνά αναρωτιέμαι για το μέλλον της στους ερχόμενους αιώνες κυρίως σε σχέση με τους συνθέτες. Για όλα τα άλλα είδη μουσικής όμως όχι. Όσο υπάρχουν άνθρωποι, θα υπάρχουν καλλιτέχνες. Και όσο υπάρχουν καλλιτέχνες θα υπάρχουν και ευφυείς ψυχές ανάμεσα τους, που θα συνεχίσουν να εκπλήσσουν τη γη.
Αρετή Κοκκίνου: Τι σας οδήγησε στο να επιλέξετε τραγούδια του Μίμη Πλέσσα για την πρώτη σας δισκογραφική δουλειά;  Τι εντυπώσεις σας άφησε η μεταξύ σας επικοινωνία;

  Μαρία Μαρκεσίνη: Ο Μίμης Πλέσσας ξεκίνησε να κάνει τζαζ στην Ελλάδα όταν το είδος ήταν άγνωστο στο ευρύ κοινό. Και αυτό μόνο είναι άξιο μεγάλου σεβασμού. Η μελωδική δύναμη των τραγουδιών του από την άλλη τα κάνει ιδεώδη για τζαζ. Αλλά αυτό δεν φτάνει . Η διάθεση του για πειράματα, η γενναιοδωρία του στους νέους μουσικούς, η απλότητα και το μεγάλο χιούμορ του στην προσωπική επαφή, όλα δημιουργούν ένα κλίμα δημιουργίας και έμπνευσης που με κέρδισαν από την πρώτη επαφή.

Αρετή Κοκκίνου: Μιλήστε μας για τη συνεργασία σας με τους  εξαιρετικούς Klazz brothers, με τους οποίους θα σας συμπράξετε και στις συναυλίες σας στην Ελλάδα.

mousikorama-markesini 003  Μαρία Μαρκεσίνη: Κι εκείνοι όπως κι εγώ ξεκίνησαν με βάση την κλασική μουσική. Κι εκείνοι όπως κι εγώ είχαν διάθεση να πειραματιστούν με τα πάντα.  Αυτά τα στοιχεία  δημιουργούν  την ιδια αισθητική σε όλους μας. Επί πλέον, είμαστε όλοι μας και προσωπικοί φίλοι, συνδεδεμένοι με πραγματική φιλία,  κάτι που δεν συμβαίνει συχνά με συναδέλφους. Όλα αυτά τα στοιχεία κάνουν την συνεργασία μοναδική.

Αρετή Κοκκίνου: Το δεύτερο σας άλμπουμ  με τον τίτλο "Kosmo" , το οποίο ηχογραφήσατε με τον εξέχοντα μουσικό Bert van den Brink  περιγράφεται στην διαδικτυακή σας σελίδα ως “γέφυρα μεταξύ δύο κόσμων, ίσως και περισσότερων”.  Αυτή η περιγραφή μου άρεσε ιδιαίτερα και μου προκάλεσε το ενδιαφέρον... Ποιοί είναι οι κόσμοι που γεφυρώνει το άλμπουμ αυτό;

  Μαρία Μαρκεσίνη: Πολλοί κόσμοι και σε πολλά επίπεδα  : Κλασική, τζαζ, φολκ, chanson, αφρικανική μουσική. Όπως και  Ελλάδα, Ολλανδία, Αμερική, Καμερούν. Στο ίδιο άλμπουμ συνεργάστηκα και με τον διάσημο Καμερουνέζο Richard Bona όπως και με τον Αμερικανό συνθέτη Peter Myers.

Αρετή Κοκκίνου: Πιστεύετε στην οικουμενικότητα της τέχνης;  Πώς εκφράζεται  στις μέρες μας;

  Μαρία Μαρκεσίνη: Δεν ξέρω αν μπορούμε να μιλάμε για οικουμενικότητα. Είναι ένας πολύ μεγάλος κόσμος εκεί έξω.... Τα περισσότερα δισεκατομμύρια της γης ζουν στην Ασία. Αλλά εκεί πραγματικά ζει ένας τελείως διαφορετικός κόσμος από την Ευρώπη.

Προσωπικά, βλέπω ακόμα και μέσα στην Ευρώπη τεράστιες αισθητικές  διάφορες από χώρα σε χώρα. Συχνά προσαρμόζουμε το ρεπερτόριο μας ανάλογα και ας είμαι χιλιομετρικά μικρή η απόσταση ανάμεσα σε δύο χώρες.  

Αρετή Κοκκίνου: Πώς προσδιορίζεται για σας η έννοια της πατρίδας;

  Μαρία Μαρκεσίνη: Ο Ολλανδός φιλόσοφος ´Ερασμος έγραψε " Όλος ο κόσμος είναι η πατρίδα μου". Για μένα πατρίδα παραμένει μόνο η Ελλάδα, αλλά κι εκεί πλέον είμαι κάτά κάποιο ξένη. Όπως κι εδώ που ζω, στην ουσία ξένη είμαι.  Τα λόγια του Έρασμου γυρίζουν συχνά στο μυαλό μου.

Αρετή Κοκκίνου: Και από  το "Kosmo" στο  “Cinema Passionata” το 2011.  Αυτός είναι και ο τίτλος της παράστασης που θα παρουσιαστεί στις συναυλίες σας  σε Άνδρο, Θεσσαλονίκη και Λάρισα. Πείτε μας λίγα λόγια για το  πρόγραμμα “Cinema Passionata”  και  τους συντελεστές.

mousikorama-markesini 005  Μαρία Μαρκεσίνη: Ο βασικός κορμός είναι το πρόγραμμα "Cinema Passionata" από το ομώνυμο CD μου, που έχει παρουσιαστεί ήδη στις σκηνές και φεστιβάλ 8 ευρωπαϊκών χωρών. Στο πρόγραμμα μας όμως στην Ελλάδα θα ξεφύγουμε λιγάκι και προς άλλες κατευθύνσεις, γιατί θέλουμε να παίξουμε και ελληνικά κομμάτια, καθώς και κομμάτια που παρουσιάζουν την τέχνη του crossover κλασικής μουσικής και τζαζ, που είναι η ιδιαιτερότητα μας.

Αρετή Κοκκίνου: Δεν θα ξεφύγω από την παράδοση που θέλει να κλείνουν οι συνεντεύξεις με αναφορές στα μελλοντικά σχέδια... Ποιά είναι τα επόμενα βήματα συναυλιακά και δισκογραφικά;

  Μαρία Μαρκεσίνη: Πριν μερικούς μήνες επέστρεψα στο στούντιο και ηχογράφησα ένα live LP (δίσκο βινυλίου) με τους Klazz brothers. Παλιά ανέκδοτα κομμάτια μας αλλά και κάποιες επανεκτελέσεις με το σημερινό μας στίγμα. Βρέθηκα για αυτήν την ηχογράφηση στα μεγάλα Bauer studios της Γερμανίας από όπου έχουν περάσει τόσοι μεγάλοι: από τον Μίκη Θεοδωράκη ως τον  H. Hancock. Εκπληκτική εμπειρία. Η ζήτηση τα τελευταία χρόνια στην Γερμανία είναι τεράστια για δίσκους βινυλίου, αναλογικούς, ζωντανούς, χωρίς την παραμικρή παρέμβαση ή διόρθωση. Θα κυκλοφορήσει σύντομα.
Η επόμενη δισκογραφική μου δουλειά θα είναι η πιο προσωπική μέχρι τώρα. "Μαρία" μέχρι το κόκαλο. Αυτό βέβαια είναι μια εξαιρετικά δύσκολη, απαιτητική και συχνά επίπονη διαδρομή, καθώς παρουσιάζεις την αλήθεια σου. Είχα πολλές προτάσεις για συνεργασίες και δημιουργικά μονοπάτια αλλά προτίμησα να μείνω για λίγο καιρό σιωπηλή μέχρι να είμαι σίγουρη πως το επόμενο βήμα είναι το σωστό.
Επίσης, έχω σειρά συναυλιών στην Ολλανδία, στη Γερμανία και στην Τουρκία.

 Αρετή Κοκκίνου: Σας ευχαριστώ πολύ!

05/2015 Αρετή Κοκκίνου

mousikorama-markesini 007

Share

Radio GreekSound Live

radio 200
Δεύτερο Πρόγραμμα

 

Facebook

Twitter

Ισπανοί μαθητές: «Ευχαριστούμε Ελλάδα..»

Ελληνική Μουσική και Όργανα

Νταούλι

Νταούλι

Ελληνικά λαϊκά μουσικά όργανα Μεμβρανόφωνα Νταούλι Γνωστό ήδη από τους...

I am Greek and i wanna go home

Δελτία ενημέρωσης

Εγγραφείτε στην λίστα ενημέρωσης στην ιστοσελίδα www.mousikorama.gr μείνετε ενημερώμενοι για τα μουσικά νέα, συνεντεύξεις και μουσικά άρθρα.

Radio Greek Sound Live